הארנונה בשנת 2014 תתייקר ב- 3.36% וברשויות העצמאיות ב- 3.66%
עו"ד עדי מוסקוביץ ועו"ד טל יצחק אזרואל
זהו. הצלחנו להפחית את הארנונה לכל העסקים והאזרחים במדינת ישראל. משנת 2014 ואילך הארנונה תהיה נמוכה ב- 0.13% ועשרות מיליוני שקלים ילכו לצמיחה, רווחה ותעסוקה.
הארנונה מתעדכנת מדי שנה לפי נוסחה אוטומטית. לקראת שנת 2014 חישבו במשרד הפנים ששיעור ההתייקרות יהיה 3.49%.
בבדיקות שנעשו במשרדנו הוברר כי גם התוצאות 2.94%, 3.09%, 3.15% ו- 3.36% הן אפשריות וכי החוק כלל לא ברור. משרד הפנים התייחס בהססנות לטענות שלנו, אבל אנשים שדואגים לכם בהתאחדות התעשיינים נרתמו למאבק, קבלו מאתנו חוות דעת משפטית ודרשו מהממשלה לחשב את העדכון באופן שונה.
בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה נקבע כי הפרשנות והתחשיבים של משרד הפנים לא היו נכונים. נקבע שהארנונה תתייקר בשיעור של 3.36% בלבד (וברשויות העצמאיות היא תתייקר ב- 3.66% עקב הלוואה שהן נתנו למדינה).
מאחר והארנונה משורשרת מדי שנה (מתעדכנת בכל שנה על גבי שיעור העדכון של השנה הקודמת), הרי שהפחתה בשנת 2014 משמעותה הפחתה דומה גם בשנים שלאחר מכן. אם נהוון את החיסכון הזה נמצא שבטווח הארוך נחסכה ארנונה בשיעור של מאות מיליוני ש"ח.
תם ולא נשלם. הארנונה עדיין יקרה ונוסחת העדכון האוטומטית מביאה לתוצאה מעוותת. במגעים שהיו לנו עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הוברר כי מדד השכר הציבורי שמשקלו בסל העדכון עומד על 50% אינו משקף את השכר במגזר הציבורי. כפי שציינו בעבר, גם המשקל של 50% בסל אינו מוצדק. לדעתנו, העיוותים בנוסחה גורמים להתייקרות תלולה בשיעור הארנונה מדי שנה, והולך וקרב היום בו תצמח מחאה סביב עניין זה. כך למשל, בשנת 2014 הארנונה תתייקר פי 2.5 ויותר ממדד המחירים לצרכן בתקופה הרלבנטית, וזה עוד לפני סקרי נכסים, שינוי מדיניות, שינוי פרשנות שכולם "מקפיצים" את הארנונה עוד יותר.