נכסי הרשות השופטת – האם חלק מנכסי המדינה?
סיקור פסק דין
מאת: טל יצחק-אזרואל, עו"ד
במסגרת טיפולי בחיובים מוניציפאליים על נכסי המדינה הובלתי יחד עם פרקליטות המדינה, תיק שעניינו חיוב ארנונה לנכס המשמש בית משפט לענייני משפחה בעיר רמת גן.
הנכס חויב במשך כל השנים בארנונה כפי שמחויבים כלל נכסי המדינה ובהתאם לשעורי הארנונה המופחתים שנקבעו בפק' מיסי עירייה, מיסי ממשלה (פיטורין) 1938.
כרעם ביום בהיר, החליטה עיריית רמת גן לבטל את הפטור בגין הנכס, בטענה כי משרד המשפטים ובכללו הנהלת בתי המשפט אינו זכאי לקבלו.
וכל זאת למה? על שום עקרון "הפרדת הרשויות". העירייה טענה שהפטור ע"פ הוראת הפקודה ניתן לכאורה רק לממשלה (הרשות המבצעת) ולא לרשות השופטת – משרד המשפטים, ונאחזה בעקרון זה כדי לבסס את ביטולו.
ועדת ערר לענייני ארנונה שליד עיריית רמת גן אישרה את מעשה העירייה לביטול הפטור. על החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט לעניינים מנהליים בת"א.
בהחלטת כב' הש' שיצר מיום 8/8/2012 התקבלו טענות משרד המשפטים בעניין. בית המשפט קבע כי העובדה שהרשות השופטת פועלת באופן עצמאי אינה משנה את העובדה שהיא פועלת בשם הממשלה ומטעמה, וככזו היא זכאית לקבל את הפטור שנקבע לנכסי המדינה.
משרד המשפטים, כך קובע בית המשפט, הוא משרד ממשלתי לכל דבר ועניין, ותפקידו לדאוג להענקת שירותים משפטיים לציבור האזרחים. פעילותו היא פעילות שלטונית וריבונית. מדובר באחד השירותים הבסיסיים שהמדינה מעניקה לאזרחיה והיא מהווה בסיס ראשון לקיום חברה מסודרת.
ההחלטה נכונה וראויה לדעתנו. קביעה אחרת הייתה שמה פלסתר את הוראת הפטור לנכסי המדינה.
בקשת רשות ערעור שהגישה העירייה לבית המשפט העליון נדחתה.