הארנונה בשנת 2014 תתייקר פי שתיים ויותר ממדד המחירים לצרכן
עוד סימפטום לאזלת היד בטיפול ביוקר המחייה: הארנונה תועלה בשנת 2014 בשיעור של 2.94% לפחות. ברשויות החזקות הארנונה תתייקר בשיעור חד יותר של - 3.24% לכל הפחות. ההתייקרות הינה כתוצאה מעיוות בנוסחת העדכון האוטומטית, ביטול מקדם התייעלות והלוואה שהעניקו הרשויות העצמאיות למדינה. בשל חוסר בהירות בהגדרת הנוסחה בחוק, שיעור ההתייקרות עלול להגיע לכ- 3.8% ברשויות החזקות ולכ- 3.5% ביתר הרשויות. יצוין כי למשרדנו הגיעו מסמכים מהם ניתן ללמוד שלדעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נוסחת העדכון לא משקפת נכונה את המדדים שבהם נעשה שימוש.
מאז שנת 2007 מתייקרת הארנונה מדי שנה לפי נוסחה שנקבעה בחוק. המטרה מלכתחילה הייתה לחסוך את מסכת הלחצים והוויכוחים בוועדת הכספים של הכנסת ביחס לשיעור עדכון הארנונה מדי שנה.
הפשרה שהושגה בלחץ השלטון המקומי הכניסה לתוך נוסחת העדכון האוטומטית את מדד השכר הציבורי והעניקה לו משקל של 50%, כאשר המחצית הנותרת בסל העדכון צמודה למדד המחירים לצרכן. לפי מחקר של ד"ר בלומקין מאונ' ת"א, עלויות השכר מהוות רק שליש מסך ההוצאות בשלטון המקומי. מאחר שהשכר הציבורי מתייקר יותר ממדד המחירים לצרכן, הנוסחה נותנת פיצוי יתר לרשויות המקומיות ומייקרת את הארנונה שלא לצורך.
ההתייקרות הצפויה לשנת 2014 מדגימה היטב את הבעיה, שכן מדד השכר הציבורי בתקופה הקובעת התייקר ב- 4.55% ואילו מדד המחירים לצרכן רק ב- 1.34%. כתוצאה מכך הארנונה תתייקר ביותר מכפול משיעור עליית המדד ותעמוד על 2.94%, לעומת עליה של 1.34% בלבד במדד המחירים לצרכן.
לפי פרשנות אפשרית של המקדמים שצריך להציב בנוסחה, שיעור עליית מדד השכר הציבורי עלול להגיע לכ- 5.65%, שכן מדובר במדד דינמי שממשיך להתעדכן חודשים רבים לאחר פרסומו, דבר העלול להעמיד את ההתייקרות על כ- 3.8% ברשויות החזקות ועל כ- 3.5% ביתר הרשויות. ממסמכים שהגיעו למשרדנו בניסיון לפרש את נוסח העדכון על רקע חוסר הבהירות הנמשך ביישומה, הוברר לנו כי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המליצה "לשנות את חוק ההסדרים ולהתאימו לשינויים שחלו בעשורים האחרונים". נזכיר כי חוסר הבהירות של הנוסחה גרר בעבר הגשת שתי תובענות ייצוגיות ודומה שהלקח בבית המחוקקים לא נלמד.
בהקשר זה נוסיף עוד, כי עד שנת 2013 הוצמד לנוסחה מקדם התייעלות (0.8) שנועד לשחוק את התייקרות הארנונה ב- 20% מדי שנה, אולם מקדם זה בוטל בלחץ השלטון המקומי במסגרת החוק משנת 2013 לשינוי סדרי העדיפויות הלאומיים. ביטול זה תרם באופן ניכר להתייקרות הארנונה בשנת 2014.
וזה עוד לא הכל, ב- 57 רשויות מקומיות חזקות הארנונה תתייקר בשיעור חד יותר, כדי לממן הלוואה בסך של 450 מיליון ש"ח שרשויות מקומיות אלה נתנו למדינה. ברשויות החזקות כגון תל-אביב, ראשון לציון ורעננה שיעור העדכון יהיה 3.24% או 3.78%, כמעט פי שתיים וחצי משיעור עליית המדד בתקופה הקובעת.
כאמור, נוסחת העדכון שנקבעה בחוק סובלת מזה שנים מחוסר בהירות ביחס לדרך החישוב. בשנת 2013 תוקן החוק, אולם אי הבהירות נותרה בעינה. בשלב זה ועד שמשרד הפנים ומרכז השלטון המקומי יבהירו את דרך הפרשנות שלהם, נציע ללקוחותינו להיערך לפי שיעור העדכון הגבוה יותר, הינו לפי 3.78% ברשויות העצמאיות ו- 3.48% ביתר הרשויות.
רשימת הרשויות החזקות:
1. אבן יהודה
2. אזור
3. אשדוד
4. אשקלון
5. באר טוביה
6. באר יעקב
7. באר שבע
8. בני שמעון
9. ברנר
10. גבעתיים
11. גזר
12. גן רוה
13. דרום השרון
14. הוד השרון
15. הרצליה
16. זכרון יעקב
17. חבל אילות
18. חבל מודיעין
19. חדרה
20. חולון
21. חוף הכרמל
22. חוף השרון
23. חיפה
24. יבנה
25. יהוד-מונוסון
26. יואב
27. כוכב יאיר
28. כפר ורדים
29. כפר סבא
30. כפר שמריהו
31. לב השרון
32. להבים
33. מגידו
34. מודיעין - מכבים - רעות
35. נס ציונה
36. נשר
37. נתניה
38. סביון
39. עומר
40. עמק חפר
41. עמק יזרעאל
42. עמק לוד
43. פתח תקוה
44. קרית אונו
45. קרית ביאליק
46. קרית טבעון
47. ראש העין
48. ראש פינה
49. ראשון לציון
50. רחובות
51. רמת גן
52. רמת השרון
53. רמת ישי
54. רמת הנגב
55. רעננה
56. תל אביב
57. תמר