מוסקוביץ, אזרואל
  • דף בית
  • אודותינו
  • הישגים
  • תחומי פעילות
    • ארנונה
    • היטלי פיתוח
    • היטלי השבחה
    • חיובי מים וביוב
    • תובענות ייצוגיות
    • אשפה
    • שילוט
  • כתבו עלינו
    • תקשורת מקוונת
    • עתונות כתובה
  • פרסומים מקצועיים
    • מאמרים מקצועיים
    • מאמרים אקדמיים
  • ניוזלטר
  • הצוות שלנו
  • צור קשר
  • דף בית
  • אודותינו
  • הישגים
  • תחומי פעילות
    • ארנונה
    • היטלי פיתוח
    • היטלי השבחה
    • חיובי מים וביוב
    • תובענות ייצוגיות
    • אשפה
    • שילוט
  • כתבו עלינו
    • תקשורת מקוונת
    • עתונות כתובה
  • פרסומים מקצועיים
    • מאמרים מקצועיים
    • מאמרים אקדמיים
  • ניוזלטר
  • הצוות שלנו
  • צור קשר
חוק הנחה לתעשיה חדשה
ראשי » חוק הנחה לתעשיה חדשה

                                                                       הכנסת העשרים

 

יוזם:           חבר הכנסת            אלי כהן             

______________________________

                                             פ/2801/20

הצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב) (תיקון – הנחות בארנונה לתעשייה חדשה), התשע"ו–2016

תיקון סעיף 12

בחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג–1992[1], בסעיף 12 –

(1)       בסעיף קטן (ב), בסופו יבוא "ובלבד שלעניין הנחה לתעשייה יחולו הוראות סעיף קטן (ב1)";

(2)       אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ב1)

(1)       נוסף על הנחה לפי כל דין, המועצה תקבע הנחה בשיעור המרבי המפורט להלן, למחזיק בבניין המשמש לתעשייה חדשה, בהתייחס לשנת האחזקה שלו בבניין, ובלבד שלרשות המקומית מדרג חברתי-כלכלי באשכול 1 עד 5 או שהרשות המקומית נמצאת בתחום אזור פיתוח א':

שנת אחזקה

שיעור הנחה

ראשונה או חלק ממנה

100%

שנייה או חלק ממנה

75%

שלישית או חלק ממנה

50%

(2)       בסעיף קטן זה –

"תעשייה חדשה" – כל אחד מאלה:

(1)       מפעל תעשייתי חדש שהוקם בתחום הרשות המקומית או שהועתק מתחום רשות מקומית אחרת או מפעל תעשייתי שניתן לגביו צו לפירוק או צו כינוס נכסים ובעליו התחלפו;

(2)       מפעל תעשייתי קיים, אשר פעילותו הורחבה לתחום רשות מקומית אחרת – בתחום הרשות המקומית האחרת בלבד;

"אזור פיתוח א" – כהגדרתו בחלק א' לתוספת השנייה לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט–1959;

"מדרג חברתי-כלכלי" – אפיון רשויות מקומיות וסיווגן באשכול לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

"פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה" – הנתונים המופיעים בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הידועים ב-31 בדצמבר שלפני שנת המס שלגביה ניתנת הנחה בארנונה."

תחילה

תחילתו של חוק זה ביום ג' בטבת התשע"ז (1 בינואר 2017).

דברי הסבר

כידוע, הקמתם והרחבתם של מפעלי תעשייה מהוות מנוף לעידוד הפעילות העסקית ולגידול בתעסוקה, שכן התעשייה היא הקטר המניע את צמיחת המשק. למרות זאת, לאור ההרעה המשמעותית בשנים האחרונות בסביבה העסקית והרגולטורית בישראל, פחת מספר המפעלים החדשים המוקמים מדי שנה מ-60 מפעלים בשנת 2006 ל-5 מפעלים בלבד בשנת 2015.

קיימים קשיים ואתגרי מימון עסקיים ובירוקראטיים רבים עמם מתמודדים היזמים והתעשיינים, ותיקים וחדשים כאחד, בבואם להרחיב פעילותם או להקים מפעל תעשייתי חדש בישראל. אחד השיקולים המשמעותיים ביותר הוא נטל העלויות בו צריך היזם לשאת מעבר לעלות הקמת המפעל וכן חוסר הוודאות התמידי באשר לגובהו.

עלות הארנונה מכבידה במיוחד על מפעלים, שכן מדובר בעלות קבועה, שאינה תלויה כלל במחזור ההכנסות או הרווחיות של החברה, אשר בשנים הראשונות היא בדרך כלל נמוכה או שהיא נושאת הפסדים.

בתקנה 14 לתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), התשנ"ג–1993, נקבע כי מועצת הרשות המקומית רשאית לקבוע הנחה בארנונה למחזיק בבניין המשמש לתעשייה חדשה, בהתחשב בשנת האחזקה בבניין (ההנחה ניתנת רק עד תום שנת האחזקה השלישית), ובמקרים בהם שיעור האבטלה ברשות המקומית עולה על 10.5%, כמפורט בתקנה.

מנגנון ההנחות הקיים בתקנות אינו מעודכן ביחס למציאות הנוכחית ולרמת האבטלה הנמוכה השוררת במשק, והוא אינו ישים ואינו עונה על הצרכים הבסיסיים שלשמם נקבע מלכתחילה – סיוע למפעלים חדשים בתחילת דרכם.

לאור האמור, בהצעת חוק זו מוצע לקבוע מנגנון הנחות המביא בחשבון את המדרג החברתי-כלכלי של הרשות המקומית ואת תחום האזור בו היא נמצאת.

———————————

הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים

והונחה על שולחן הכנסת ביום

י"א באדר ב' התשע"ו – 21.3.16

צרו קשר