עתמ (י-ם) 31396-01-15 דוד מזרחי נ' מועצה אזורית שומרון
רשויות מקומיות בשטחי יהודה ושומרון פועלות מכוח הסמכות שניתנה להן ע"י מפקד צה"ל באזור יהודה ושומרון. עקב כך הן אינן כפופות לחוקי מדינת ישראל אלא לחוקים ספציפיים שנקבעו ע"י המפקד.
סדרי הדין לעניין השגה וערר בארנונה, נקבעו בסעיפים 69ב-69ה לתקנון המועצות האזוריות (יהודה והשומרון), תשל"ט-1979, וסעיפים 85ב-85ה לתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), תשמ"א-1981. ערעור על החלטת ועדת הערר ניתן להגיש בפני בית המשפט לעניינים מקומיים כערכאת הערעור. השגה על חוקיות צו הארנונה צריכה להתברר בפני בית המשפט לעניינים מקומיים כערכאה ראשונה, וערעור על פסק דין בנוגע לחוקיות צו הארנונה ידון בפני בית המשפט לעניינים מקומיים כערכאת הערעור.
ברמ 201/15 מנהל הארנונה של עיריית הרצליה נ' אינטרגאמא נכסים (1961) בע"מ
טעות ביישום הדין בעניין סיווג נכס אינה מצדיקה לכשעצמה מתן רשות ערעור בגלגול שלישי.
תאמ (י-ם) 704925/07 עיריית ירושלים נ' רמת אלון מיזמים
לעירייה אין סמכות לחייב במס ארנונה נכס שאינו נמצא בתחום שיפוטה.
עתמ (מרכז) 2488-09-14 חנה אופירה אמארא נ' מועצה אזורית גן רוה
לרשות אין סמכות לגבות ארנונה מבעלי הנכס במקום המחזיק בו. כאשר נטענת טענת שיהוי אך לגופו של עניין לא היה צדק בדרישת התשלום, אין לדרוש מהנמען להתקומם נגד הדרישה באופן אקטיבי.
תצ (חי') 17676-02-15 זידאן ג'בארין נ' מועצה מקומית מעלה עירון
משיבה פורמאלית בתובענה ייצוגית רשאית להגיש תגובה משלה, אך אינה חייבת לעשות כן. אף אין היא חייבת להופיע לדיונים. לכשהגישה המשיבה הפורמאלית תגובה מטעמה, מכיוון שלא התבקש כל סעד כנגדה, אין מקום לחייב את המבקש בהוצאותיה.
תצ (מרכז) 27410-12-14 יהודית טסלר נ' עיריית אור יהודה
הודעה על חדילה לפי סעיף 9 לחוק תובענות ייצוגיות תתקבל גם ע"י הכשרת הגבייה הלא חוקית והפיכתה לחוקית, באמצעות הכשרת חוק העזר למצב הגבייה הקיים, ועקב כך להעלות את התעריף החוקי.
תצ (ת"א) 17506-08-14 מיכל בן כנען נ' עירית רמת השרון
בקשה לאישור תביעה כייצוגית בגין הוצאות אכיפה, בטענות לפעולות אכיפה יקרות ולא נחוצות, חיוב בגין הוצאות תפיסת מיטלטלין במקרה והחוב שולם טרם תפיסת המיטלטלין בפועל, וחיוב הוצאות אכיפה מקסימליות ולא לפי ההוצאה הריאליות.
באופן כללי נפסק כי ההחלטה איזו פעולת גבייה לנקוט היא החלטה מנהלית, וכמו כל החלטה מנהלית כפופה לביקורת שיפוטית. העירייה צריכה לפעול באופן מידתי סביר ובהגינות כלפי התושבים. ההחלטה הסבירה צריכה להתקבל ביחס ל"חייב הסביר", ולא בהתאם להעדפה של אותו חייב. סבירות הפעולה נקבעת לפי הדרוש באופן סביר לגביית המס, היחס בין גובה ההוצאה לגובה החוב, נחיצות ההליך ויעילותו, או מצבו של החייב.
תצ (מרכז) 10615-08-11 אמנון רמזי פרג נ' עיריית פתח תקווה
ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית בעילת השבה של ריבית והצמדה על תשלומי חובה, לפי פרט 11 לתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006. כפי שאין לפצל את התביעה להשבת הקרן נפרד מהריבית, הריבית היא חלק מהקרן לצורך תביעת ההשבה, כך שאם הייתה תביעה להשבת הקרן, הייתה נכללת בה גם השבת הריבית.
עמן (ב"ש) 55042-09-14 עיריית אשדוד נ' עמותת דרך ואמת
תנאי לפיו רק עדה דתית מוכרת זכאית לפטור מחיוב ארנונה למוסד תפילה, אינו תנאי נדרש לפי פקודת הפיטורין.
תא (י-ם) 12999-01-12 עיריית ירושלים נ' דפוס א.דאן בע"מ
מי שמשמש צינור להעברת כספים לתשלום ארנונה וערב לחוב השוכר בנכס, אינו "מחזיק" בנכס שכן אין בפעולות אלה שימוש והנאה בנכס.
תק (רח') 14616-04-14 אריק מליקסון נ' תאגיד המים והביוב מי יבנה בע"מ
הודעה לצרכן על צריכה חורגת צריכה להישלח ללא דיחוי בעת שהתגלתה עם קריאת המונה, ולא עם משלוח החיוב התקופתי. אי הודעה כאמור מזכה את הצרכן מחיוב הצריכה החורגת.