- ככלל, אין מקום להידרש לעתירה מנהלית שבה הועלו לראשונה טענות בעניין חיובי ארנונה, שבהן היה מנהל הארנונה מוסמך לדון לפי חוק הערר, למעט במקרים חריגים, שבהם מדובר בעניין בעל חשיבות ציבורית עקרונית מיוחדת, או כאשר יש ליתן את הבכורה לשיקולים דוגמת מידת מודעתו של האזרח להליכי ההשגה המנהליים ומידת הפגיעה ועיוות הדין שייגרמו לו כתוצאה מחסימת דרכו לערכאות השיפוטיות הרגילות (עתמ (ת"א) 53457-09-11 עזבון המנוח ראובן דאון ז"ל נ' עיריית אור יהודה).
-
שאלת נאותות וסבירות הסדר פשרה הינה פועל יוצא של הערכת סיכויי בקשת האישור וסיכויי הצלחת התביעה הייצוגית. כאשר ההסדר אינו כולל השבה ולבודק אין כל עדיפות על פני ביהמ"ש בשאלות סבירות ההסדר או סיכויי הצלחת בקשת האישור, אין מקום למינוי בודק. בנסיבות של הענקת סעד כספי ניתן לבחון את היקף הגמול ושכר הטרחה בשיעור יחסי להיקף הסעד וכאשר הסעד שהוענק אינו כספי, ערכו בתי המשפט שקלול של עוצמת השיקולים הרלוונטיים הקבועים בחוק (תמ (ת"א) 119-07 שחר בן מאיר נ' עיריית פתח-תקווה).
-
משהוכלל שטח מסוים בתחום שטח העיר, יחולו עליו כל חוקי העזר, אלא אם נקבעה הוראה הממעטת אותו מהתחולה. אין כל היגיון לתקן את כל חוקי העזר עם כל שינוי בתחומי העיר (עתמ (חי') 342-08 חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים בע"מ נ' עיריית חיפה).
-
בית המשפט הורה על ביטול דרישות התשלום שהוציאה עיריית חיפה לעותרות. נפסק, כי מינהל תקין מחייב, כי עיריה הדורשת תשלום כל שהוא ובוודאי סכום בשיעור של מיליוני שקלים, תתכבד ותצביע כבר בדרישת התשלום, אלו עבודות ופעולות בוצעו היכן ומתי. כי עיריה הגובה קודם כל תשלום ואחר כך מחליטה מה לעשות בו, למעשה גובה מס ולגבייה שכזו לא הוסמכה עירית חיפה. די בגישה בלתי ראויה זו כדי להביא לביטול דרישות התשלום בענין היטלי התיעול (עתמ (חי') 29597-05-12 בתי זיקוק לנפט בע"מ נ' עיריית חיפה את בתי זיקוק לנפט ייצגו עו"ד עופר שפיר, ועו"ד עדי מוסקוביץ).
-
במקרה בו הנתבע הייצוגי טוען ל"טעות נקודתית" וניכרים פערי מידע, מוצדק להעביר לנתבע הייצוגי את נטל הבאת הראיה, אך לא את נטל השכנוע (עא 7187/12 עו"ד ליאור צמח נ' אל על נתיבי אויר לישראל).
-
הודעה על חדילה מגבייה בעילה של גביית כספים ביתר בגין אגרת ביוב, וזאת שעה שתעריפי אגרת הביוב אשר נגבו על ידי המשיבה הוצמדו לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן בניגוד להוראת סעיף 76 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו- 2010), התשס"ט-2009 (להלן: "חוק ההתייעלות הכלכלית"). לפיו, החל מיום 23.7.09 (מועד כניסת החוק לתוקף) המועצה המקומית, בהיותה רשות מקומית ללא תאגיד מים וביוב, אינה רשאית להצמיד את תעריפי אגרת הביוב הנגבים על ידה לשיעור עלית מדד המחירים לצרכן, אלא היא מחויבת לתעריפים אשר היו בתוקף ערב כניסת חוק ההתייעלות הכלכלית לתוקפו (תצ (מרכז) 28592-05-14 מנשה ארוילי נ' מועצה מקומית שהם).
-
ביהמ"ש לעניינים מינהליים קבע כי המשיבה אינה מוסמכת לדרוש היטל סלילה מעם העותרת בגין סלילת כביש 4313, משום שהדרישה התיישנה או, לכל הפחות, נשלחה בשיהוי ניכר המביא לבטלותה (עתמ (מרכז) 41334-04-12 מדינת ישראל- משרד הביטחון נ' המועצה המקומית באר יעקב).