עת"מ (חיפה) 34653-05-23 עמותת מוסדות חינוך מאר אליאס – אעבלין (ע"ר) נ' מנהל הארנונה של המועצה המקומית אעבלין (3.12.23)
בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה (כב' השופט מ' רניאל) דחה עתירה להורות כי דין השגה שהגישה העותרת להתקבל, בהיעדר תשובה במועד ע"י מנהל הארנונה. בית המשפט קבע כי יש לראות בתשובה להשגה שנחתמה בטעות על ידי ב"כ מנהל הארנונה, במקום ע"י מנהל הארנונה עצמו, כתשובה המקיימת את דרישות הדין. בית המשפט ציין כי הגשת העתירה במקביל לטיעון בנושא זה בערר מהווה "התנהלות דיונית בלתי-ראויה".
עמ"נ (ת"א) 22128-05-23 הוועדה המקומית לתכנון ולבניה רמת גן נ' נכסי רות המואביה בע"מ (26.11.23)
בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב (כב' השופט י' שקד) ביטל את החלטת ועדת ערר לפיצויים והיטל השבחה – שניתנה ע"י יו"ר ההרכב ושני חברים שלא השתתפו בדיון שנערך בתיק.
היות שאין למצב זה התייחסות בחוק התכנון והבניה, צוטטה פסיקה כללית המדגישה את "חשיבות הכלל בדבר רציפות המותב השיפוטי…הדבר חל שבעתיים כאשר החוק שותק באשר להסדר החוקי הנוגע לחילוף חברי המותב". לאור האמור הורה בית המשפט על ביטול פסק הדין ושמיעת הערר בפני הרכב חדש של וועדת הערר.
עמ"נ (חיפה) 73027-01-23 מנעמים תעשיות מזון בע"מ נ' עיריית חיפה (22.11.23)
בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה (כב' השופטת א' וינשטיין) דחה ערעור על החלטת ועדת ערר לענייני ארנונה. בין היתר, אישר בית המשפט את קביעתה של ועדת הערר בדבר "הרחבת חזית" שלא כדין עת בשלב הערר נטענו טענות חדשות ביחס לנטען בשלב ההשגה (וציין כי הרחבת חזית אסורה כאמור נעשתה גם בשלב הערעור המינהלי). כמו כן, בית המשפט אישר את ההבחנה שעשתה ועדת הערר בין היעדר סמכותה לדון בטענת החוקיות של חיוב רטרואקטיבי, שמקומה בעתירה מינהלית "במועד הקבוע בדין", לבין סמכותה לדון בשאלה העובדתית בדבר מועד הקמת הנכסים.
עמ"נ (ת"א) 77431-05-23 וורטי מחקר ופיתוח בע"מ נ' מנהל הארנונה בעיריית תל אביב (19.11.23)
בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב (כב' השופט א' בכר) קיבל ערעור על החלטת ועדת ערר לענייני ארנונה וביטל את החלטתה שקבעה שהנכס אינו בית תוכנה.
בין היתר, בית המשפט קבע כי: פיתוח אתר אינטרנט או "פיתוח ושיפור פלטפורמה טכנולוגית" מהווה "פעילות ייצורית" של "בית תוכנה"; ש"המבחן בדבר ייעוד התוכנה" – "אינו רלוונטי", ומכל מקום "מודל קוסט+" הינו מודל נפוץ מקובל; וכי "אין חובה כי התוכנה המיוצרת בנכס תימכר כסחורה ("מוצר מדף")". בית המשפט הדגיש גם כי "יש לבחון מה נעשה בנכס הספציפי" וכי "לא היה מקום להידרש להכנסות חברת האם".
ת"צ (ת"א) 42450-01-18 יהודית ויצמן נ' עיריית חולון (12.11.23)
בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב (כב' השופטת א' נחליאלי חיאט) נתן פסק דין סופי בתובענה ייצוגית מינהלית – ופסק כי הרשות המקומית נעדרת סמכות לדרוש החזר הוצאות עבור עריכת מכתב התראה, בנסיבות בהן החייב משלם את חובות לרשות בטרם מתנהל נגדו הליך אזרחי לפירעון חוב ארנונה.
ע"א (מרכז) 41204-06-23 שוויצריה הקטנה פתח תקווה בע"מ נ' עיריית פתח תקווה (3.12.23)
בית המשפט המחוזי מרכז (כב' השופטות מ' נד"ב, ח' קיציס ו-י' רוטנברג) קיבל בחלקו ערעור על פסק דין של בית משפט שלום, שחייב נישומה בתשלום חוב ארנונה.
בית המשפט דחה את הערעור בקשר לאי-מיצוי הליכי השגה וערר ביחס לטענות עובדתיות (הקשורות בשטח, סיווג והשימוש בנכס), אך קיבל את הערעור בקשר לטענת ההפליה – שוועדת הערר לענייני ארנונה נעדרת סמכות ביחס אליה. על כן הורתה ערכאת הערעור לבית המשפט האזרחי קמא לדון בטענה אחרונה זו.
ת"א (ת"א) 20066-10-20 עיריית חולון נ' לוי מוסך הגבעה בע"מ (2.12.23)
בית משפט השלום בתל אביב (כב' השופט ג' הימן) קיבל תביעה כספית של רשות מקומית לתשלום חוב ארנונה, תוך שהוא דוחה במפורש טענה (המהווה "הבנה שגויה של המצב המשפטי") כאילו רשות מקומית מנועה מלפעול בדרך גביה זו וחייבת לפנות בדרישת חוב ולקיים הליכי השגה וערר כנגד החברות הנישומות.
בית המשפט אמנם לא קיבל את בקשת העירייה לבצע "הרמת מסך" (לפי הוראת סעיף 6 לחוק החברות) כנגד אותם נתבעים המהווים נושאי משרה אצל הנישומות, אך הגיע לאותה תוצאה על דרך של "חבות אישית" – כנגד מי שגרמו נזק במעשיהם הישירים והפרו את חובתם לפעול בתום לב בהפעלת החברות, ובפרט כאשר המדובר ב"חברות יחיד" (סעיפים 192(א) ו-254 לחוק החברות).
ת"א (ראשל"צ) 57196-09-17 עיריית אור יהודה נ' ליאורה גרון (20.11.23)
בית משפט השלום בראשון לציון (כב' השופטת ל' ירון) קיבל, בעיקרה, תביעת רשות מקומית לתשלום חוב ארנונה. בית המשפט קבע כי הנישומה החזיקה בנכס, לרבות בהיעדר מסירת הודעת חדילת החזקה לפי הוראות פקודת העיריות. בית המשפט דחה בקשה לפטור בגין "נכס לא ראוי לשימוש", אף זאת (בין היתר) בהיעדר מסירת הודעה בעניין זה במועד. כמו כן, נדחתה טענה בדבר אי-קבלת הודעות השומה, גם מכוח חזקת התקינות המינהלית וסעיף 12ב לפקודת המסים (גביה).