בר"מ 8043/20 מניב ראשון בע"מ נגד יעד שיאן נדל"ן בע"מ – עמדה מטעם היועמ"ש – נתקבלה תובענה ייצוגית נגד תאגיד המים והביוב– "מניב ראשון בע"מ". נקבע כי תאגידי לא ניתן לגבות דמי הקמה בגין שטח גזוזטראות "מרפסות זיזית" (מרפסות הבולטות מקירותיו החיצוניים של הבניין) שאינן נכללות במניין השטחים המותרים לבנייה לפי הוראת המעבר שבתיקון 2008 לתקנות חישוב שטחים.
עת"מ (ב"ש) 38062-07-20 אסום – חברה קבלנית לבניין בע"מ נגד עיריית שדרות – נידונה שאלת חבות בתשלום היטלים בגין בנייה נוספת שבוצעה בהתאם לזכויות בנייה נוספות שניתנו בתוכניות מאוחרות. בין היתר נקבע כי משלוח דרישת חיוב במועד מאוחר יותר, מחייב חישוב ההיטלים בהתאם לתעריפים שהיו בתוקף בעת התגבשות עילת החיוב.
עת"מ 34245-05-18 כנען מדיה פרסום בתנועה בע"מ נגד עיריית רחובות – לרשות המקומית נתונה הסמכות להסדיר ולפקח על כל השילוט המצוי בעיר, לרבות שילוט המצוי על גבי אוטובוסים, ואפילו על אוטובוסים החולפים בעיר ואינם נוסעים בה בכל שעות היממה. עם זאת, כל עוד הרשות לא הסדירה את נושא התחשיב באופן כלל ארצי, עליה להגיע להסדר מוסכם עם חברת הפרסום, כפי שעושות רשויות אחרות.
עת"מ 28879-01-21 עמותת מוסדות חינוך מאור אליאס אעבלין נגד מנהל הארנונה במועצה אעבלין והמועצה המקומית – מכח סעיף 4(ב) לחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), אם מנהל הארנונה לא השיב להשגה תוך 60 יום מקבלתה – ייחשב הדבר כקבלת ההשגה. הנישום נדרש לשלוח את ההשגה לכתובת שהרשות מפרסמת והוא אינו נדרש להוכיח לאן התגלגל דבר הדואר שנמסר כדין למועצה.
עת"מ 24938-11-21 אינג' א.א.ע. מהנדסים ובונים בע"מ נגד הממונה על הגבייה במועצה מקומית ריינה ומועצה מקומית ריינה – המסלול לשאלת תקיפת סיווגו של נכס לצורך ארנונה ארנונה הינו: השגה, ערר, וערעור מנהלי ולא עתירה מנהלית. החלטות שעניינן ויתור על חובת ארנונה צריכות להתקבל ע"י חשב של הרשות, אשר לו סמכות בעניינים להם השלכה כספית. ספרי המועצה מהווים ראיה לכאורה לגבי האמור בהם. בנוסף, משתמע מפסה"ד כי בית חולים סיעודי הוא גם בית אבות לצורך קביעת סיווגו בארנונה.
בר"מ 6874/21 הועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה נגד פז קבלנים יזמות ובנייה בע"מ ואח' – יש להחיל את הפטור של השבחה במקרקעין בשל בניית ממ"ד, לא רק כאשר מתבקשת הקלה מאחר שאין אפשרות פיזית או הנדסית למקום את הממ"ד בתוך קווי הבניין בהתאם לתמ"א 38, אלא גם בנסיבות שבהן מתבקשת הקלה כדי לשפר את צורתו או מיקומו בתוך הדירה, גם אם ההקלה הביאה לכך שהממ"ד ייחשב כ"חדר מגורים" תקני. אף במקרה שבו נוצרו אגב השינוי יתרונות מסוימים גם בתכנון השטח העיקרי של הדירה, כיוונו, נגישותו ונוחותו – אין הדבר שולל את הפטור, ובתנאי שהשינוי התבקש מלכתחילה לטובת בניית הממ"ד.
לעומת זאת, כאשר ההקלה מאפשרת בנייתו של שטח עיקרי בנוסף לממ"ד – אין להחיל את הפטור.
ת"א 65725-12-18 א.א. רובינשטיין נכסי דיור מוגן בע"מ נגד עיריית גבעתיים – נבחנה שאלת תחולת סווג מגורים על שירותים נלווים בפרוייקט דיור מוגן לצורך חיוב בהיטלי פיתוח. בנוסף נקבע כי אין מקום לחייב בגין פירי מעליות בהיטלי פיתוח, שכן הם אינם מקיימים את הדרישה לפיה קומה כוללת רצפה ותקרה.
עמ"נ (מרכז) 53172-06-21 אי.ג'י.אס.טי (ישראל) בע"מ נגד מנהל הארנונה של מועצה אזורית לב השרון – קביעת סווגו של נכס אשר שימושו לשיווק של מוצרים, בעיקר באופן טלפוני ודיגיטלי, כעסק.
דנ"נ 7810/21 המרכז החדש בע"מ נגד עיריית רמת השרון ואח' –אין בקביעות בית משפט עליון שנאמרות "למעלה מן הצורך" ולא היו דרושות לפסק הדין הספציפי, כדי להוות קביעת הלכה.
עמ"נ (ת"א) 918-05-21 הועדה המקומית לתכנון ובניה הרצליה נגד ריאלטי קרן השקעות בנדל"ן ואח' – לא ניתן לחייב בהיטל השבחה כתוצאה מתוכנית שהוצאה ואושרה ע"י הרשות וחלה על מקרקעין ציבוריים גובלים. אף בהנחה כי התוכנית הייתה חלה על כלל השטחים, לרבות הפרטיים, במקרה דנן לא הוכח כי בעקבות התוכנית חלה השבחה כלשהי במקרקעין. נידונה שאלת השבחה עקיפה והתנאים לתחולתה.
ערר 140020233 ועדת ערר לעניין ארנונה כללית ת"א – סייבר הט בע"מ נגד מנהל הארנונה ועיריית ת"א – בחינת תנאי תחולת סווג בית תוכנה – נקבע בין היתר כי יש חשיבות לאישור רשות המיסים כתמיכה בטענה כי יש לסווג עסק כבית תוכנה.
עת"א (חי') 67789-12-20 תאגיד המים מי עירון בע"מ נגד מועצה אזורית מגידו ואח' –לא נמצאה במקרה דנן עילה עילה לפטור את התאגיד מתשלום ארנונה. עם זאת, נקבע כי יש לבטל את החיובים הרטרואקטיביים, שכן אצל התאגיד נוצרה ציפייה כי ההחזקה במכון לטיהור שפכים לא תחויב בארנונה, ציפייה אשר כאמור התבססה על התנהלות המועצה במשך שנים.
בג"ץ 7439/20, בג"ץ 9151/20 מועצה אזורית שדות נגב ואח' נגד שר הפנים, עיריית נתיבות ואח' – בג"ץ דחה עתירות נגד שר הפנים בדבר שינוי הגבולות המוניציפליים בין המועצה האזורית שדות נגב לבין עיריית נתיבות והעברת שטח של כ-940 דונם משטחה המוניציפלי של הראשונה לזו האחרונה – בהעדר עילה להתערבות.